Kooplijstjes 2017

12 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Nonkel Rik
Kooplijstjes 2017

Geplukt van het net. Corné van Zeijl volg ik al langer en vind hem één van de betere Nederlandse analisten.

Van Zeijl ziet de volgende drie aandelen als kanshebbers voor volgend jaar:

Wereldhave

“Dit aandeel heeft het qua winsten aardig gedaan, maar de koers deed het slecht. Er bestaan vooral zorgen over de Nederlandse markt. Aandelen Wereldhave hebben een dividendrendement van 7% en dat lijkt te mooi om te laten lopen. Maar pas op voor de value trap; het is zo hoog, dat het wantrouwen geeft. Veel hedgefondsen zitten er dan ook short in.”

“Wat mij vertrouwen geeft, is dat de CEO aandelen heeft gekocht. Hij heeft inside information over het bedrijf. Dat hij van zijn eigen geld aandelen koopt, zegt dus wel iets.”

Unilever

“Wat we hebben gezien is dat aandelen Unilever het heel slecht hebben gedaan. Het haalt voor een belangrijk deel de omzet in Emerging Markets, en EM-aandelen zijn uit. De performance is simpelweg slecht te noemen. Het aandeel is zo’n 10 à 15% achtergebleven. Dat is mijns inziens wat overdreven, omdat het bedrijf in EM profiteert van gunstige wisselkoersen tegenover de sterkere dollar. Begin van het jaar vond ik het aandel veel te duur, nu juist aan de goedkope kant. Een mooie korting dus voor Unilever.”

Philips Lighting

“Eigenlijk vindt niemand dit aandeel leuk; het opereert in een dalende markt. Het heeft wel een prachtig dividendrendement van 5%. Daarbij komt dat concurrent General Electric onlangs in Zuid-Amerika de handdoek in de ring heeft gegooid, wat meer ruimte biedt voor Philips Lighting. Dat is positief.”

“Ook zie ik wat betreft waardering enorme potentie. Voor dit aandeel betaal je 10 keer de winst, voor het Duitse verlichtingsbedrijf Osram ongeveer 14,5 keer. Voor vergelijkbare bedrijven in de VS is dat soms wel 40 keer. Philips is goedkoop, en ja, dat heeft een reden. Maar ik vind Philips een betere keuze dan Osram. Ik vind dat er teveel pessimisme in de koers zit.”

- See more at: http://www.beursduivel.be/Column/259547/Kooplijst-2017-Corn-van-Zeijl.as...

Wereldhave

“Dit aandeel heeft het qua winsten aardig gedaan, maar de koers deed het slecht. Er bestaan vooral zorgen over de Nederlandse markt. Aandelen Wereldhave hebben een dividendrendement van 7% en dat lijkt te mooi om te laten lopen. Maar pas op voor de value trap; het is zo hoog, dat het wantrouwen geeft. Veel hedgefondsen zitten er dan ook short in.”

“Wat mij vertrouwen geeft, is dat de CEO aandelen heeft gekocht. Hij heeft inside information over het bedrijf. Dat hij van zijn eigen geld aandelen koopt, zegt dus wel iets.”

Unilever

“Wat we hebben gezien is dat aandelen Unilever het heel slecht hebben gedaan. Het haalt voor een belangrijk deel de omzet in Emerging Markets, en EM-aandelen zijn uit. De performance is simpelweg slecht te noemen. Het aandeel is zo’n 10 à 15% achtergebleven. Dat is mijns inziens wat overdreven, omdat het bedrijf in EM profiteert van gunstige wisselkoersen tegenover de sterkere dollar. Begin van het jaar vond ik het aandel veel te duur, nu juist aan de goedkope kant. Een mooie korting dus voor Unilever.”

Philips Lighting

“Eigenlijk vindt niemand dit aandeel leuk; het opereert in een dalende markt. Het heeft wel een prachtig dividendrendement van 5%. Daarbij komt dat concurrent General Electric onlangs in Zuid-Amerika de handdoek in de ring heeft gegooid, wat meer ruimte biedt voor Philips Lighting. Dat is positief.”

“Ook zie ik wat betreft waardering enorme potentie. Voor dit aandeel betaal je 10 keer de winst, voor het Duitse verlichtingsbedrijf Osram ongeveer 14,5 keer. Voor vergelijkbare bedrijven in de VS is dat soms wel 40 keer. Philips is goedkoop, en ja, dat heeft een reden. Maar ik vind Philips een betere keuze dan Osram. Ik vind dat er teveel pessimisme in de koers zit.”

- See more at: http://www.beursduivel.be/Column/259547/Kooplijst-2017-Corn-van-Zeijl.as...

Wereldhave

Unilever

Philips Lighting

“Ook zie ik wat betreft waardering enorme potentie. Voor dit aandeel betaal je 10 keer de winst, voor het Duitse verlichtingsbedrijf Osram ongeveer 14,5 keer. Voor vergelijkbare bedrijven in de VS is dat soms wel 40 keer. Philips is goedkoop, en ja, dat heeft een reden. Maar ik vind Philips een betere keuze dan Osram. Ik vind dat er teveel pessimisme in de koers zit.

Detje2
Lijstje Martine Hafkamp

Corné van Zeyl is inderdaad top. Martine Hafkamp is ook best goed. Ze won reeds een paar maal met haar voorkeursaandelen.

Alphabet

"Dit aandeel stond vorig jaar ook al op mijn kooplijstje. Het moederbedrijf van Google heeft geen lage waardering, maar de onderneming weet dan ook nog steeds hard te groeien. Daarnaast heeft Alphabet netto dik 80 miljard dollar in kas. De onderneming haalt haar hoge omzet en winst voornamelijk uit reclame-inkomsten die worden gegenereerd door haar dominante internetzoekmachine Google en het populaire videokanaal YouTube."

"Gezien het stijgende internetgebruik en het toenemende belang van online reclame, lijkt de onderneming de komende jaren van een hoge cashflow verzekerd te zijn. Die kasstroom wordt onder andere gebruikt voor haar moonshots, zoals de farmaceutische tak Verily of de zelfrijdende auto-divisie."

"Of al deze projecten ooit winstgevend worden is afwachten, maar ze bieden de onderneming in ieder geval nog een aanzienlijk opwaarts potentieel. Op een verwachte koerswinstverhouding van 18,8 voor 2017 is Alphabet volgens mij, gezien de gunstige vooruitzichten, nog steeds koopwaardig."

Naspers

"Het Zuid-Afrikaanse Naspers wordt met een knipoog ook weleens de beste vermogensbeheerder in de media- en technologiesector genoemd. Dit komt doordat de onderneming de afgelopen twintig jaar op grote schaal, wereldwijd belangen heeft opgebouwd in een aantal bedrijven dat actief is op dat gebied."

"Een van die investeringen is in het Chinese Tencent. Tencents app WeChat is enorm populair in China. Sterker nog, deze is niet meer uit het dagelijkse leven weg te denken. Het bedrijf is de afgelopen jaren dan ook enorm gegroeid."

"De beurswaarde van Naspers is lager dan de waarde van het belang in Tencent. De rest van de activiteiten van Naspers krijg je er dus gratis bij als je het aandeel koopt. Naast tafelzilver in China en de eigen media-activiteiten, heeft Naspers ook belangen in bedrijven in Rusland, Brazilië en India. Naspers staat genoteerd op de beurs van Johannesburg, maar echt Zuid-Afrikaans is het door alle internationale activiteiten en belangen niet. Naast de gunstige vooruitzichten kun je als Europese belegger ook garen spinnen bij een (mogelijk verder) herstel van de Zuid-Afrikaanse rand."

Nestlé

"Het Zwitserse Nestlé is bekend van onder andere KitKat, Nescafé, Nespresso, Wagner pizza's en Felix kattenvoer. Dit is slechts een kleine selectie, want totaal voert Nestlé wereldwijd ruim 2.000 merken."

"De voedingssector staat natuurlijk niet vooraan qua verwachte groeipercentages, maar heeft wel stabiele inkomsten en is redelijk bestendig tegen economische cycli. Alle voedingsproducenten hebben momenteel te maken met prijzen die onder druk staan door felle concurrentie onder supermarkten." 

"Daarnaast bleek de afgelopen kwartalen dat Nestlé moeite heeft om wisselkoerseffecten door te berekenen aan de consument, onder andere in het Verenigd Koninkrijk en diverse opkomende markten. Nestlé verwacht voor heel 2016 daarom een omzetgroei van slechts 3,5%. De volumes blijven echter goed op koers. Dat is hoopgevend voor de toekomst."

"Nestlé richt zich meer en meer op gezonde voeding en vervult een voortrekkersrol in onderzoeken naar het effect van bepaalde voedingsmiddelen op de gezondheid. De tweede helft van 2016 was geen successtory, zeker niet voor de koers van het aandeel, maar dat maakt het instapmoment des te interessanter. Het is naar mijn mening dan ook een mooie koop voor 2017 en daarna!"

Alphabet

"Dit aandeel stond vorig jaar ook al op mijn kooplijstje. Het moederbedrijf van Google heeft geen lage waardering, maar de onderneming weet dan ook nog steeds hard te groeien. Daarnaast heeft Alphabet netto dik 80 miljard dollar in kas. De onderneming haalt haar hoge omzet en winst voornamelijk uit reclame-inkomsten die worden gegenereerd door haar dominante internetzoekmachine Google en het populaire videokanaal YouTube."

"Gezien het stijgende internetgebruik en het toenemende belang van online reclame, lijkt de onderneming de komende jaren van een hoge cashflow verzekerd te zijn. Die kasstroom wordt onder andere gebruikt voor haar moonshots, zoals de farmaceutische tak Verily of de zelfrijdende auto-divisie."

"Of al deze projecten ooit winstgevend worden is afwachten, maar ze bieden de onderneming in ieder geval nog een aanzienlijk opwaarts potentieel. Op een verwachte koerswinstverhouding van 18,8 voor 2017 is Alphabet volgens mij, gezien de gunstige vooruitzichten, nog steeds koopwaardig."

Naspers

"Het Zuid-Afrikaanse Naspers wordt met een knipoog ook weleens de beste vermogensbeheerder in de media- en technologiesector genoemd. Dit komt doordat de onderneming de afgelopen twintig jaar op grote schaal, wereldwijd belangen heeft opgebouwd in een aantal bedrijven dat actief is op dat gebied."

"Een van die investeringen is in het Chinese Tencent. Tencents app WeChat is enorm populair in China. Sterker nog, deze is niet meer uit het dagelijkse leven weg te denken. Het bedrijf is de afgelopen jaren dan ook enorm gegroeid."

"De beurswaarde van Naspers is lager dan de waarde van het belang in Tencent. De rest van de activiteiten van Naspers krijg je er dus gratis bij als je het aandeel koopt. Naast tafelzilver in China en de eigen media-activiteiten, heeft Naspers ook belangen in bedrijven in Rusland, Brazilië en India. Naspers staat genoteerd op de beurs van Johannesburg, maar echt Zuid-Afrikaans is het door alle internationale activiteiten en belangen niet. Naast de gunstige vooruitzichten kun je als Europese belegger ook garen spinnen bij een (mogelijk verder) herstel van de Zuid-Afrikaanse rand."

Nestlé

"Het Zwitserse Nestlé is bekend van onder andere KitKat, Nescafé, Nespresso, Wagner pizza's en Felix kattenvoer. Dit is slechts een kleine selectie, want totaal voert Nestlé wereldwijd ruim 2.000 merken."

"De voedingssector staat natuurlijk niet vooraan qua verwachte groeipercentages, maar heeft wel stabiele inkomsten en is redelijk bestendig tegen economische cycli. Alle voedingsproducenten hebben momenteel te maken met prijzen die onder druk staan door felle concurrentie onder supermarkten." 

"Daarnaast bleek de afgelopen kwartalen dat Nestlé moeite heeft om wisselkoerseffecten door te berekenen aan de consument, onder andere in het Verenigd Koninkrijk en diverse opkomende markten. Nestlé verwacht voor heel 2016 daarom een omzetgroei van slechts 3,5%. De volumes blijven echter goed op koers. Dat is hoopgevend voor de toekomst."

"Nestlé richt zich meer en meer op gezonde voeding en vervult een voortrekkersrol in onderzoeken naar het effect van bepaalde voedingsmiddelen op de gezondheid. De tweede helft van 2016 was geen successtory, zeker niet voor de koers van het aandeel, maar dat maakt het instapmoment des te interessanter. Het is naar mijn mening dan ook een mooie koop voor 2017 en daarna!"

- See more at: http://www.beursduivel.be/Column/259361/Kooplijst-2017-Martine-Hafkamp.a...

Alphabet

Naspers

Nestlé

- See more at: http://www.beursduivel.be/Column/259361/Kooplijst-2017-Martine-Hafkamp.a...

Detje2
Lijstje Jos Versteeg
Jos Versteeg van Theodoor Gilissen :

"Wat betreft lijstjes, is het natuurlijk altijd leuk om aandelen te noemen met een gigantisch hoog koersdoel. Maar ik vind het juist wel leuk om dan toch enigszins voorzichtig te zijn. Ik kijk dus niet alleen waar het hoogste rendement te behalen valt, maar ook naar het risico."

Ahold Delhaize

"Ahold Delhaize is een van onze belangrijkste aandelen waar we enthousiast over zijn. De koers is natuurlijk teruggevallen met - van de top naar de bodem - bijna 20%. Maar je begint nu herstel te zien. Men gaat ervan uit dat de rente niet snel zal stijgen en dividendaandelen dus wel in trek blijven."

"Volgend jaar verwachten we met name dat het bedrijf de vruchten zal plukken van de overname van Delhaize. Daarnaast is Ahold sinds het debacle in de VS een stuk voorzichtiger met het benoemen van kostenbesparingen, maar gezamenlijk zijn ze toch een stuk groter geworden en kunnen ze toch veel winnen op de kosten."

"Verder zien we vooral verbeteringen in de VS. Daar is de concurrentie groot en zijn de marges lager, maar het gaat in de VS wel goed met de markt. Zo trekt de werkgelegenheid aan, groeien de lonen en trekt de huizenmarkt aan. En ze behalen daar veel omzet dus dat kan zorgen voor wind in de zeilen."

"Ook de overname van Bol.com was natuurlijk een goede zet en dat zou op termijn nog wel eens een beursgang kunnen worden."

"Samengevat heeft Ahold Delhaize een mooie hoge dubbelcijferige winstgroei, een hoge kasstroom, een hoge free cash flow return van 5 tot 6% en een dividendrendement van ongeveer 3%. Wij hebben het koersdoel voor Ahold Delhaize (12-maands) staan op 23 euro."

BAM 

"BAM begint het jaar eigenlijk met een schone lei. In 2014 hebben ze hun hele manier van aannemen opgeschoond en ze nemen geen verliesgevende projecten meer aan. We krijgen nu dus projecten die voortkomen uit dat verscherpte toezicht en het is waarschijnlijk dat de marges gaan verbeteren."

"Ook gaat het in Nederland gewoon behoorlijk goed en dat gaan we ook terugzien in de bouw. Daarnaast is er ruimte voor de overheid om te investeren in infrastructuur. Verder heeft BAM een flinke reorganisatie doorgevoerd en een betere beheersing van het werkkapitaal. Het margedoel van 2% gaan ze dus ook wel halen. Dat margedoel is zelfs nog aan de onderkant van de marges in de bouw die meestal zo rond de 2 tot 4% liggen."

"Brexit was voor BAM een lelijke teleurstelling. Beleggers maakten zich zorgen over de activiteiten die het bedrijf heeft in Engeland. De bijdrage vanuit het Verenigd Koninkrijk zal vanwege het translatie-effect wel ietsje minder zijn, maar in het VK is juist gezegd dat er flink geïnvesteerd zal worden in infrastructuur bij een vertrek uit de EU, en daar zit BAM goed in. Daarnaast hebben aandelen BAM een aantrekkelijk dividend. Over 2016 wordt 8 eurocent uitgekeerd en dat kan over 2017 ruimschoots verdubbelen naar 18 cent. Brexit heeft dus wat roet in het eten gegooid maar ik verwacht een mooi herstel. Mijn koersdoel is 5,40 euro."

ASMI

"ASMI haalt een heel groot deel van de omzet uit ALD, wat staat voor Atomic Layer Deposition. Het is eigenlijk heel simpel; semiconductoren bouw je op met verschillende lagen die je aan elkaar verbindt. Maar om sommige dunne lagen aan elkaar te maken heb je ALD nodig. De technologie wordt steeds meer gevraagd. ASMI verwacht zelf in 2018 ten opzichte van 2015 een verdubbeling van de markt. Het maken van deze structuren wordt steeds ingewikkelder en steeds vaker moet gegrepen worden naar ALD en daar is ASMI heel sterk in."

"Natuurlijk is er wel concurrentie, maar semiconductorproducenten zullen niet snel overstappen omdat ze intern de apparatuur op elkaar afgestemd hebben. Het is dus heel lastig om daar snel marktaandeel te veroveren. Als het goed is zullen ze niet snel op bijvoorbeeld prijs naar een concurrent overstappen. Dus dat is wel prettig als je als bedrijf eenmaal een goede positie hebt en dat heeft ASMI. Zo’n twee derde tot drie vierde van de omzet komt uit ALD. Ze zijn heel sterk en kunnen de komende jaren nog groeien."

"Verder is ASMI al een keer een overnamedoel geweest in 2008 door Applied Materials maar dat is toen niet gelukt. Verschillende overnames van grote spelers in de top zijn niet doorgegaan. Die zijn tegengegaan door de Amerikaanse overheid omdat grote spelers dan samen teveel macht zouden krijgen. Dus wellicht komt er dan toch nog een overnamepoging van Applied Materials, Lam Research of Tokio Electron. Overigens kan ASMI zelf ook een overname doen. Het is in ieder geval meestal positief voor de koers als er nog van alles beweegt."

"De hele semiconductormarkt als geheel ligt er gewoon goed bij. Het loopt door investeringen in nanotechnologie en geheugenchips allemaal best goed. Aandelen ASM International kunnen in 2017 dan ook nieuwe territoria gaan verkennen. Mijn koersdoel staat op 50 euro."

Detje2
Lijstje John Beijer
Het lijstje van John van Beursfoon ...

Van de volgende drie aandelen verwacht Beijer dat ze de markt zullen gaan outperformen: 

Air France-KLM

“Mede door de zeer lage olieprijs stond het aandeel Air France-KLM in maart nog op 8,80 euro. Vervolgens zagen we de olieprijs gestaag stijgen en zagen we de nodige turbulentie rondom Air France-KLM voorbij komen. Stakingen, onduidelijke toekomstplannen en een nieuwe topman zorgden voor een hoop onrust, waarna de koers in oktober een laagste punt bereikte rond de 4,60 euro.”

“De concurrentie in de luchtvaartsector is hevig en de interne conflicten tussen KLM en Air France lijken inmiddels opgelost. De wereldwijde economieën trekken langzaam verder aan en ik verwacht dat er meer passagiers vervoerd zullen gaan worden en ook dat het vrachtverkeer verder aantrekt. Mijn koersdoel voor 2017 is 7,20 euro en mijn stoploss ligt op 3,80 euro.”

KPN

“Een groot aantal jaren terug was de telecomsector een booming business voor ons als aandelenbezitters. Tijdens de crisis zijn deze fondsen hard geraakt en ook hier geldt dat er een moordende concurrentie is. Men heeft enorme kapitalen geïnvesteerd in het netwerk en in diverse licenties.”

“KPN is inmiddels flink aan het besparen en rolt nieuwe diensten uit. De afgelopen maanden zien we zelfs dat het marktaandeel in de mobiele markt weer aan het groeien is. Ook de consumentendivisie trekt verder aan en de afgelopen maanden zien we een goede instroom van nieuwe klanten. Ik denk dat het dieptepunt achter ons ligt en dat we nu op weg kunnen naar 3,20 euro.”

TomTom

“TomTom is ook bezig met een turnaround. Waar men het vroeger moest hebben van de verkoop van losse navigatie-units, is men tegenwoordig heel druk bezig met het ontwikkelen van nieuwe diensten voor onder andere zelfrijdende auto’s en heeft men heel veel profijt van haar kaartendivisie, die tot de beste van de wereld gerekend mag worden.” 

“Recent heeft TomTom een omzetwaarschuwing gegeven. Dit is geen winstwaarschuwing. Het bedrijf heeft de afgelopen periode heel veel deals gesloten met automotive-fabrikanten. Het nadeel hiervan is dat het niet direct in de omzet bijdraagt. Deze deals hebben namelijk een langere doorlooptijd nodig gezien de ontwikkelingen. Men heeft echter vele contracten inmiddels binnen en ik verwacht dat de koers op korte termijn gaat oplopen naar 9,00 euro en mijn tweede koersdoel is 12,00 euro. Tevens is TomTom in mijn ogen nog steeds een overnamekandidaat.”
Detje2
Kooplijst KCB Securities 2017

KBC Securities heeft tien aandelen geselecteerd voor 2017, namelijk

• AB InBev,
  • Aedifica,
  • Ahold Delhaize,
  • Econocom, Galapagos,
  • NN Group,
  • Orange Belgium,
  • Refresco,
  • SBM Offshore
  • TKH Group.

"Een uitgebalanceerde lijst met enkele cyclische en meer defensieve namen", aldus de analisten van het Belgische beurshuis. De favorietenlijst van KBC Securities behaalde in 2016 vooralsnog een winst van iets meer dan 9 procent, waarmee zowel de Bel20 als de Euro STOXX 50 werd verslagen. De AEX presteerde evenwel beter dan de selectie van het beurshuis.

Ook selecteerde KBC Securities een vijftal kleine aandelen die het komend jaar goed zouden moeten presteren.

Naast het Nederlandse Beter Bed staan het Belgische Biocartis, Immobel, Nyrstar en Recticel op de lijst. 

Detje2
Top 10 van Barron's voor 2017

Zie http://online.wsj.com/public/resources/documents/FavoriteStocks2017.pdf 

1. Alphabet
  2. Apple
  3. Citigroup
  4. Delta Airline
  5. Deutsche Telecom
  6. Merck
  7. Novartis
  8. Toll Brothers
  9. Unilever
  10. Walt Disney

Detje2
Lijstje van Warren Buffett voor 2017
  1. Moody’s
  2. U.S. Bancorp
  3. Phillips 66
  4. American Express
  5. IBM
  6. Coca-Cola
  7. Wells Fargo
  8. Kraft Heinz

Bron: http://www.cheatsheet.com/money-career/warren-buffetts-favorite-stocks.h...

Detje2
Nog een lijstje: Nico Inberg van IEX
De eerste favoriet van Inberg is Boskalis: 

Boskalis

"Boskalis heeft na twee vette jaren ook de bibbers gekregen dit jaar. Weinig nieuwe orders, waardoor men nu verlekkerd kijkt naar de windenergiesector. Daar valt nog wat te verdelen. Nu het hoofdpijndossier Fugro bijna is afgesloten, verwacht ik binnenkort een grote overname die de groep goed positioneert om in die sector meer orders te verkrijgen."

"De Belgische tegenhanger DEME is al weer flink opgelopen, en ik verwacht dat 2017 voor Boskalis een beter jaar wordt dan het afgelopen magere jaar. Daarbij heeft Boskalis een sterk management dat gesteund wordt door HAL Trust, de Rotterdamse beleggingsmaatschappij."

Euronav

"Misschien een jaar te vroeg, maar ik vind de markt veel te pessimistisch over dit bedrijf. Euronav is een olierederij die te kampen heeft met overaanbod van schepen en sterk wisselende tarieven."

"De laatste tijd ligt het aandeel weer onder druk, omdat men verwacht dat door de oliebeperking van de OPEC er minder olie te vervoeren valt. Daar wordt weer sterk overdreven op gereageerd. Ook het feit dat er het komende jaar nogal wat nieuwe schepen in de vaart worden genomen drukt het aandeel."

"Dat is allemaal waar, maar ik denk dat de aantrekkende wereldeconomie de vraag naar vervoer aan de andere kant juist positief zal beïnvloeden. Daarbij heeft Euronav de balans redelijk op orde waardoor het eventuele zwakke marktomstandigheden gemakkelijk kan uitzweten. Daarbij wil men zo'n 80% van de winst aan dividend uitbetalen. Moet eerst even op gang komen maar Euronav is een aandeel met flinke potentie."  

Aegon

"Ik verwacht het komende jaar een flink herstel bij de verzekeraars. Langetermijnbeleggers kunnen beter NN Group, ASR of Ageas kopen, maar voor het komende jaar verwacht ik procentueel de meeste koerswinst bij Aegon."

"Het afgelopen jaar is de koers van Aegon flink doorgezakt maar uiteindelijk komt het vrij ongeschonden uit de strijd. Inclusief dividend zelfs een klein plusje."

"Aegon is niet de sterkste verzekeraar, maar heeft wel de meeste exposure in de VS. Daar is het economisch herstel sterk, en de rente al een stuk hoger. Dat is goed voor verzekeraars. Aegons Amerikaanse tak, Transamerica, moet daar goed kunnen floreren."
Detje2
10 favorieten van de Tijd

De Tijd vroeg 15 analistenteams naar hun favoriete Belgische aandelen voor 2017. In hun topselecties staan een pak nieuwe namen.http://www.tijd.be/markten_live/nieuws_algemeen/AB_InBev_is_beursfavorie...

Het gebeurde de voorbije 21 jaar nog niet vaak dat de winnaar van onze analistenrondvraag een complete nieuwkomer is. Met liefst zes vermeldingen op de favorietenlijstjes kaapt AB InBev de hoofdprijs weg. 

1. AB InBev

Een instapkans, heet dat dan. De grootste bierbrouwer ter wereld kende een gevoelige koersdip sinds de kwartaalresultaten. De slabakkende verkoop in kernmarkten als de Verenigde Staten, Mexico en Brazilië deed vragen rijzen. De analisten lijken ervan overtuigd dat het andere grote thema van dit jaar - de overname van concurrent SABMiller - die negatieve effecten opheft. De integratie ervan zal pas in de toekomst haar vruchten afwerpen.

De overname is geografisch complementair, haalt Société Générale Private Banking aan. ‘De groep verwerft een belangrijke positie in Afrika, dat de komende jaren een bovengemiddelde groei zal kennen. Bovendien denken we dat de problemen in Brazilië en Mexico beheersbaar zijn.’ Anders gezegd: AB InBev wordt minder afhankelijk van de regio’s waar het vandaag minder goed gaat.

‘De prioriteit is integratie’, redeneert het team van Degroof Petercam Asset Management. ‘Terwijl het bedrijf synergievoordelen blootlegt, moet het de balans afbouwen en de groei van het dividend behouden.’ Het bedrijf zelf rekent erop de kosten voor belastingen met 1,4 miljard per jaar te drukken door efficiëntiewinsten en een bijkomend schaalvoordeel. Dat moet de bedrijfswinstmarge van bijna 39 procent beschermen of volgens Dierickx Leys zelfs opkrikken.

‘In 15 jaar realiseerden de aandeelhouders een jaarlijks cumulatief rendement van 10 procent zonder dividend’, merkt Leo Stevens op. 

2.Ageas

De verzekeraar is een blijver. Hij stijgt drie plaatsen in de rangschikking. Société Générale (SG) roept het aandeel net als zes maanden geleden tot zijn lieveling uit. ‘Ageas biedt een beter groeiprofiel dan zijn Europese sectorgenoten door zijn aanwezigheid in aantrekkelijke Aziatische markten. Het verwachte dividendrendement voor 2017 (4,9%) is zeer aantrekkelijk.’

Het lagerenteklimaat dat het businessmodel van de Europese verzekeringssector bedreigt, speelt in Azië geen rol. ‘Bovendien stijgt het aandeel van de activiteiten in Azië’, vervolgt SG. Mede daardoor kon het bedrijf tot dusver mooie resultaten voorleggen. ‘De ommekeer in de langetermijnrente in Europa is ook een positieve factor’, vult Bank Delen aan.

Ageas trok ondertussen een streep onder de Fortis-erfenis met een monsterschikking van 1,2 miljard euro. Als we die factuur niet meerekenen, lijkt Ageas op weg naar zijn beste jaar sinds de transformatie in 2009. Dat was alvast zo voor de eerste jaarhelft. Bank Delen stipt aan dat er nog eens 1,2 miljard cash op de balans staat. Daarmee kan Ageas overnames doen, zoals de 25 procent van AG Insurance dat BNP Paribas nog heeft.

Een deel van dat kapitaal vloeit aan een hoog tempo naar de aandeelhouders. ‘Naast een dividend van ruwweg 5 procent komt daar nog eens zo’n 3,5 procent boven op dankzij het inkoopprogramma van eigen aandelen’, aldus Bank Delen. Het aandeel is niet duur tegen een waardering van tien keer de verwachte winst van 2017.

3. Recticel

Drie meningen over deze favoriet lopen opvallend gelijk. De schuimrubberfabrikant is goedkoop gewaardeerd, klinkt het. KBC Securities heeft het over ‘een aantrekkende volumegroei in de belangrijke automobiel- en constructiemarkten’. Daaruit vloeit een ‘forser dan verwacht winstherstel (+44%)’, gaat BNP Paribas Fortis verder.

Die winstgroei zal in de tweede jaarhelft van 2016 beknot worden door toeleveringsproblemen van salpeterzuur. Dat heeft Recticel nodig om polyurethaan te maken dat gebruikt wordt in dashboards, matrassen en zetels. ‘Een tijdelijk probleem.’

Het bedrijf heeft de voorbije jaren grote schoonmaak gehouden. ‘De vijf vette jaren komen eraan’, zei CEO Olivier Chapelle deze zomer in De Tijd. De analisten geven hem gelijk. ‘Recticel werkt al jaren aan efficiëntiewinsten en die beginnen steeds meer in de cijfers door te sijpelen’, zegt De Belegger.

Een verkoop van de autodivisie zal van de groep een minder cyclische onderneming maken. Als het zover is, rekent De Belegger op een hogere waardering.

4. Telenet

Telenet is de topfavoriet van Bank Nagelmackers. De bank gelooft dat de omzet van Telenet kan blijven groeien op de zakenmarkt, in premium tv en in mobiele activiteiten. De aankoop van een eigen mobiel netwerk zal op termijn een boost aan de vrije kasstroom geven. En de belegger profiteert mee. ‘Zonder verdere overnames kan Telenet 22 procent van zijn huidige marktwaarde uitkeren gedurende de periode 2015-2018’, klinkt het bij Nagelmackers. ‘Telenet kan het Waalse VOO kopen, maar het kan zelf ook gekocht worden door de hoofdaandeelhouder Liberty Global’, zegt Degroof Petercam. ING wijst op de plannen van minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA): ‘Gezien de huidige effectieve belastingvoet van 34 procent zal Telenet profiteren van de geplande verlaging van de vennootschapsbelasting.’

5. Melexis

De chipbakker surft op een golf die niet snel zal stilvallen. Dat valt niet te betwisten. ‘De producten van Melexis komen tegemoet aan de groeiende vraag naar groene, veilige voertuigen die ook aangenaam rijden’, stelt Puilaetco Dewaay. ‘Het management trok zijn omzetprognose op naar een groei van 13 à 15 procent voor dit jaar. We houden wel rekening met trager stijgende winstmarges door de aanhoudende investeringen in onderzoek en ontwikkeling (O&O).’

‘Door die doorgedreven O&O staat het kleinschalige en daardoor erg flexibele Melexis technologisch aan de top. De complexiteit houdt concurrenten uit China op afstand’, stelt Test-Aankoop Invest. ‘Melexis heeft geen schulden en hanteert hoge marges, dus ook het financiële plaatje klopt.’

‘Zelfs in een groeiende sector klopt Melexis jaar na jaar de markt’, betoogt Candriam. ‘We verwachten dat die tendens aanhoudt.’

6. Bpost

Zowel ING als De Belegger haalt het postbedrijf Bpost aan als een interessant defensief aandeel. ‘Het hoge dividendrendement van meer dan 6 procent wordt ondersteund door een stabiele cashflow’, zeggen de analisten van ING. ‘De verkoopdruk van de jongste tijd biedt een instapkans.’

‘Het Nederlandse njet voor een overname van PostNL zal nog een tijdje nazinderen’, stelt Bank Delen, die het aandeel als topfavoriet kiest. ‘Maar het heeft duidelijk gemaakt dat het management waarde wil creëren.’

De Belgische staat kan zichzelf als hoofdaandeelhouder ook een plezier doen, stelt ING nog. ‘Bpost heeft net als Telenet veel te winnen bij een verlaging van de federale vennootschapsbelasting.’

7. EVS

‘Het aandeel van de beeldserverfabrikant lijdt onder een gebrek aan interesse’, redeneert Leo Stevens. ‘Dat leidt tot een waardering van 13 keer de winst. We hebben het nochtans over een schuldenvrije sectorleider die over voldoende groeimotoren beschikt.’

‘EVS heeft de voorbije jaren volop geïnvesteerd in de volgende grote trends van de broadcastingindustrie’, stelt Nagelmackers. ‘Het heeft voldoende producten in huis om daarvan te profiteren. De focus op kostencontrole blijft, dus verwachten we dat de winstgevendheid van de groep zal toenemen.’

8. Solvay

Dierickx Leys is gecharmeerd door ‘de vlotte integratie van Solvays grootste overname ooit’. Het chemiebedrijf nam het Amerikaanse Cytec over, de producent van composietmaterialen voor de luchtvaart.

‘We zien de hoge schuldenlast door de overname vrij snel dalen’, stelt Société Générale. ‘Er zullen nog desinvesteringen volgen en de kosten moeten ook met 450 miljoen euro naar omlaag tegen 2018. Tegen 12,8 keer de verwachte winst in 2017 blijft het aandeel goedkoop.’

‘Beleggers kunnen focussen op de groei van de activiteiten met hogere marges’, vult Bank Delen aan.

9. Nyrstar

Met twee eerste plaatsen is de zinkspecialist Nyrstar the best of the rest. ‘2017 kan wel eens het jaar van de revanche worden’, zegt Inside Beleggen. ‘In elk geval bleef het aandeel schromelijk achter op het herstel van de sector in 2016.’

‘De forse stijging van de zinkprijzen laten toe de transformatie tot pure smelter te vervolledigen’, stelt KBC Securities. ‘We verwachten dat de operationele kasstroom in 2017 met ruim de helft zal stijgen dankzij de ingebruikname van de multimetalensmelter in Port Pirie.’

Het vertrouwen van analisten is niet weg door het vertrek van CEO Bill Scotting afgelopen week. Hilmar Rode neemt zijn plaats in.

10. KBC Ancora

U kunt op de analisten van twee grootbanken rekenen om een aandeel van een derde grootbank te selecteren. De monoholding boven KBC verschijnt bovenaan op het lijstje van ING en op de tweede plaats bij BNP Paribas Fortis. 

Het onderliggende actief - het belang van 18,6 procent in KBC -boezemt de experts van ING vertrouwen in. ‘De bank heeft een hoge kernkapitaalratio en kan een bovengemiddelde groei behalen dankzij de tweede thuisbasis in Oost-Europa’, klinkt het. ‘Daarbovenop verwachten we een kleinere holdingkorting omdat KBC de doelstelling van (regelmatige) dividendbetalingen heeft hernomen.’

BNPP Fortis trekt naar eigen zeggen de kaart van het reflatiethema. ‘Een van de grote winnaars van dat scenario is de financiële sector.

webmaster
Kooplijstje van de webmaster

Ben geen analist maar wil ook mijn zegje doen:

Mijn aankopen voor 2017:

• Google of liever Alphabet met ticker GOOG

Reden: Google blijft groeien. Qua marketing nog steeds met kop en schouders boven Facebook

• Basismetalen zoals koper, zink, nikkel, .... Powershares Base Metals ETF met ticker DBB

Reden: Wereldwijd een lichte groei van de economie. De vraag naar basismetalen (geen goud of zilver) trekt aan. De wereldbank voorziet prijsstijgingen tussen de 5 à 10% voor de komende 8 jaar.

• Amundi MSCI World: een tracker op de MSCI World Index met ticker CW8

Reden: Puur uit luiheid, maar deze tracker klopt toch jaar op de jaar de wereldindex zelf ...

• En tot slot wat speculatiever: een tracker op Platinum PPLT en een tracker op de zonnepanelenindustrie TAN.
Detje2
Kooplijst Paul D'hoore
1. Bpost

Na alle perikelen de voorbije maanden, staat postbedrijf Bpost verrassend op nummer één. “Het aandeel zal voor alle duidelijkheid niet verdubbelen volgend jaar”, zegt Paul D’Hoore. “Maar het zal ook niet halveren. Het is een stabiel aandeel. Ze hebben ook geen geld ‘verkwist’ aan PostNL, want ze hebben het niet kunnen overnemen.”

2. Ahold Delhaize

Voor het derde jaar op rij zit Ahold Delhaize in de lijst van Paul D’Hoore. Zowel Ahold als Delhaize halen meer dan de helft van hun omzet in de Verenigde Staten. In de VS gaat het goed met de economie, consumenten geven veel geld uit. “Ook de dollar is aan het stijgen, dus alles wat men daar uitgeeft, wordt nadien in euro meer waard voor Ahold Delhaize.”

3. Tessenderlo

Tessenderlo is uiteraard een gemeente in Limburg, maar het is ook de naam van een bedrijf dat daar gevestigd is. Het is wereldwijd actief en is een zeer belangrijke producent van chemische meststoffen. Op dit moment bouwt het bedrijf fabrieken bij in de VS en in Frankrijk. Het is ook een belangrijke producent van gelatine en plastic pijpleidingen.

4. Melexis

Melexis is het elektronicabedrijf van ondernemer Roland Duchâtelet. Het maakt sensoren en halfgeleiders voor de autosector. “Iedereen weet dat er in auto’s steeds meer elektronica zit. Dus dat is goed voor de toekomst van dat bedrijf.”

5. Barco

Barco is een internationaal beeldvormingsbedrijf met hoofdzetel in Kortrijk. Het levert beeldschermen, led-displays, videowalls en projectoren. "Het bedrijf heeft ook geen schulden heeft. In totaal heeft het 200 miljoen euro cash op de rekening staan.”
Detje2
En nog het lijstje van Beurstips van Bart Goemaere
Resilux (146 euro - ISIN BE0003707214)

Ja, u leest het goed, de Wetterse petpreformfabrikant zit opnieuw in de selectie. Met flessen vallen er centen te verdienen. Het sky-is-the-limit potentieel van de joint venture dochter AirOLux werd gevaloriseerd door de 50% in deze afdeling te verkopen voor 25 miljoen euro waarbij ook nog eens 37 miljoen euro aan schulden terugbetaald werden. Hierdoor zal Resilux eind dit jaar eindigen met een geschatte netto cashpositie van 30 miljoen euro. Een benijdenswaardige situatie die niet veel beursgenoteerde bedrijven kunnen vertellen. Wat Resilux deed was de “onzekere” toekomstige winst van AirOLux omwisselen voor een zekere berg cash. Verstandig want het alternatief was extra geld moeten neertellen om 100% van iets “onzekers” te kopen (extra risico’s nemen dus)…

Ondertussen boert het originele Resilux dat zich bezighoudt met de productie van petpreforms (de basis voor plastieken flessen) en het blazen van PET-flessen uitstekend. Over de 1ste jaarhelft ging de toegevoegde waarde 7,8% hoger en koerste de bedrijfskasstroom 11,7% de hoogte in wat de bedrijfskasstroommarge op 14,9% bracht. De winst (zonder uitzonderlijke meerwaarden op AirOLux) ging zelfs 15,6% hoger tot 5,72 euro/aandeel. Knap gewerkt!

Resilux, die tot de top 5 PET-preformproducenten in Europa behoort, zal zich de komende jaren onderscheiden van zijn concurrenten door grote hoeveelheden petpreforms te verkopen en zich toe te leggen op “specialisaties”. Denk daarbij aan  PET-preforms en flessen die tegen agressieve producten moeten kunnen zoals bier (CO2), vetten, sinaasappelsap… Het is met de specialisaties dat men hoge marges kan behalen. Daarnaast zal men investeren in nieuwe productiecapaciteit in o.a. Oost-Europa. Naar dat laatste kijken we als belegger specifiek uit. Tot op heden wachten de beleggers hierover op hun honger.

Ons koersdoel ligt op 202 euro wat neerkomt op een verhouding ondernemingswaarde vs. de geschatte bedrijfkasstroom over 2016 van 9. Het neerwaarts risico is vanwege de ijzersterke balans beperkt.

Tessenderlo Group (32,88 euro - BE0003555639)

Beleggers die bij het horen van Tessenderlo denken aan het stoffige Tessenderlo Chemie van vroeger zouden wel eens een flinke opportuniteit (zonder veel risico) aan zich voorbij kunnen laten gaan.

Neen, Tessenderlo is na de herstructureringen van de voorbije jaren niet tot op het bot gewijzigd qua business. Men maakt nog steeds gespecialiseerde mest- & plantenvoedingsstoffen (Agro-afdeling). De afdeling Bio-valorisatie houdt zich o.a. nog steeds bezig met het produceren van gelatine op basis van slachtafval en in de afdeling Industrial Solutions produceert men plastic buizen en chemische stoffen voor de industrie (bv. coagulenten voor waterzuivering).

Wie en wat er wel grondig gewijzigd is, is de referentie-aandeelhouder en dat maakt een wereld van verschil. Investeerder & ondernemer Luc Tack kuiste in het verleden in een sneltreinvaart de meststal bij Picanol op en maakte van de weefgetouwenproducent terug een performant bedrijf. Die oefening is hij nu met Tessenderlo opnieuw aan het maken. Het chemiebedrijf werd in het verleden een beetje bestuurd zoals de n.v. België. Verschrikkelijk inefficiënt. Door de instap van Luc Tack waaide een frisse wind door het bedrijf en werd met gezond boerenverstand ingegrepen waar nodig. Bovendien werd een stevige kapitaalverhoging doorgevoerd waardoor de balans ruimte voor nieuwe investeringen toeliet. Het is die nieuwe wind en de investeringsgolf die van Tessenderlo opnieuw een groeiend bedrijf moeten maken.

Luc Tack deed dat niet uit liefdadigheid. De enorme vrije cashgeneratie van Picanol bezorgde hem voldoende munitie om de participatie die Picanol in Tessenderlo nam, uit te breiden waarbij hij op een bepaald moment beide bedrijven met elkaar wilde fusioneren. Dat werd door enkele grote investeerders echter afgeblokt.

Tack’s plan B bestaat er in via de beurs stelselmatig aandelen Tessenderlo bij te kopen en dat zonder dat hij verplicht wordt om een overnamebod te doen. Voor Tessenderlo-beleggers is dit een droomscenario. Ten eerste wordt er een bodem onder de beurskoers gelegd. Bovendien moet de Agro-afdeling de komende jaren profiteren van de opleving van de meststoffenprijzen en zal de groep de vruchten plukken van de investeringen die onder Tack’s stuurmanschap doorgevoerd werden.

Ons 1ste koersdoel voor Tessenderlo ligt op 40 euro. Ideaal voor een belegger die wat verder durft kijken dan zijn neus lang is en zonder dat hij veel neerwaartse risico’s moet lopen.

Vasco (15,25 $ - ISIN US92230Y1047)

Het Belgisch-Amerikaanse Vasco dat op de NASDAQ-beurs noteert, is een echt juweeltje. Dit technologiebedrijf is al 55 kwartalen na elkaar winstgevend en heeft momenteel 141,6 miljoen $ op de bank staan (3,55 $/aandeel). Een technologieparel met stevige benen!

Met de Vasco-technologie is zowat iedere Belg die aan PC-banking doet al in aanraking gekomen. De Digipass-beveiligingstoestellen zijn immers van Vasco afkomstig en zorgen ervoor dat iedere betalingsinstructie aan uw bank door een uniek eenmalig paswoord ondertekend wordt. Deze techniek, die aan de basis van Vasco’s succes ligt, werd de voorbije jaren wereldwijd uitgerold en werd een groot succes. Vasco slaagde in het pakket aan diensten rond deze eenmalige paswoorden uit te breiden naar de markt van de  zakelijke transacties en de beveiligingsdiensten voor smartphones. Daarnaast kocht men een jaar geleden het Canadese Silanis waarbij men de techniek voor het ondertekenen zal uitbreiden naar het ondertekenen en opvolgen van digitale documenten. Een groeimarkt want de bancaire sector schreeuwt om  kostenbesparingen…

Ondanks al dat groeipotentieel moest Vasco onlangs een omzet- & winstwaarschuwing de wereld insturen. Door de lage rente waren veel Europese banken verplicht fors te herstructureren waardoor veel digitale transformatieplannen in de koelkast gingen. Bovendien was 2015 een topjaar waardoor de vergelijkingsbasis moeilijk lag. Dat alles zorgde voor een daling van de omzet over het 3de kwartaal met 27%...

Ondertussen is de rente in Europa aan het aantrekken en dat zorgt voor zuurstof voor veel Europese banken. De vertraging in Europa zou dus wel eens van korte duur kunnen zijn. Bovendien groeit men buiten Europa als kool en moet men de komende jaren profiteren van het potentieel van de Silanis-overname. Last but not least zal die berg cash vroeg of laat eens aan het werk gezet worden. Denk bv. maar aan de gezondheidssector waar het beveiligen van patiëntengegevens een topprioriteit wordt. Het aantal computerinbraken neemt immers peilsnel toe…

Ons koersdoel voor Vasco ligt op 25 $. Slaagt Vasco erin om de komende jaren de doelstelling van 20% omzetgroei en een winstmarge van 20% te bereiken, dan mag dat koersdoel nog een flink pak hoger!

EnWave Corp. (1,18 CAD - ISIN CA29410K1084)

Het Canadese EnWave Corp. zat vorige keer ook in de selectie. EnWave ontwikkelt en commercialiseert een revolutionaire industriële droogtechniek afkomstig van een Canadese universiteit. Via deze technologie worden producten (groenten, fruit, vlees, kaas, basiscomponenten voor vaccines,…) in een vacuüm met microgolven gedroogd  (REV-drogen). De techniek zorgt ervoor dat het droogproces sneller en goedkoper verloopt dan bv. het dure vacuümvriesdrogen. Bovendien wordt de kwaliteit door het REV-drogen niet negatief beïnvloedt omdat er zo goed als geen oxidatie plaatsvindt. Iets dat bij bv. het veel goedkopere sproeidrogen wel het geval is.

Als belegger zijn we niet echt geïnteresseerd in machinebouwers. Producenten van technologieën die een continue inkomstenstroom kunnen genereren daarentegen interesseren ons wel. Het is net dat wat EnWave interessant maakt. De REV-droogmachines worden immers via een royalty-businessmodel verkocht. Een deel van de kostenbesparing door het REV-drogen stroomt  richting EnWave onder de vorm van een royalty (3 à 5% op de verkopen van de gedroogde producten).

Na jaren van ontwikkeling, vallen en opstaan en kapitaalverhogingen is EnWave aanbeland in de commerciële fase. Enkele grote spelers (o.a. groentenproducten Bonduelle, vleesverwerker Hormel Foods, farmabedrijf Merck en nog vele anderen) beginnen deze technologie te omarmen. Er werd reeds meer dan 10 kleine en aantal grotere REV-droogtoestellen verkocht.

De commerciële fase zorgt ervoor dat de risico’s voor aandeelhouders in sneltreintempo verdampen. Momenteel draait dit technologiebedrijf zo goed als break-even en komende kwartalen verwachten we dat de cash-generatie stelselmatig zal aantrekken door de royalty’s van operationele REV-droogtoestellen. Daarnaast verwachten we dat het aantal commerciële samenwerkingen en toestellenaankopen snel zal aantrekken. Er lopen immers meer dan 100 onderzoeks- & ontwikkelingssamenwerkingen  met bedrijven (waaronder enkele Belgische) die willen profiteren van deze uitstekende droogtechnologie.

Beleggers die gaven de hoop op een snelle doorbraak enkele jaren geleden op. In 2011 piekte de koers tot net geen 3 CAD. Nadien volgde een daling versneld door een serie kapitaalverhogingen en teleurstellingen omdat het allemaal niet zo snel liep als aanvankelijk aangenomen. Ondertussen staan de financiën wel op orde, heeft men een cashbuffer en worden er commercieel meer en meer successen geboekt.  

Kijken we enkele jaren verder dan is een koersdoel van 3,5 CAD zo gek nog niet. Bovendien is er ruimte om dat koersdoel opwaarts bij te stellen als het aantal verkochte REV-droogmachines snel aantrekt.

Global Graphics (2,94 euro - ISIN GB00BYN5BY03)

Global Graphics is een ontwikkelaar van print- & druksoftware met een beurskapitalisatie van amper 33 miljoen euro. Een echte smallcap dus die door geen enkel beurshuis opgevolgd wordt en in een ver verleden ook een producent van druktoestellen was. Die business werd lang geleden verkocht waarna Global Graphics zich enkel nog bezighield met druksoftware.

De expertise bij Global zit hem in het ontwikkelen van razendsnelle printersoftware die er voor zorgt dat hetgeen afgedrukt moet worden ook perfect op papier verschijnt. Klinkt eenvoudig maar dat is het niet. Zeker als je wat verder kijkt dan de inkjet- of laserprinter die naast uw huis-PC staat. Als je over MFP-drukstoestellen (multifunctionele kantoorprinters) of industriële inkjetprinters praat is dat afdrukken geen fluitje van een cent. Bovendien is de kwaliteit van het afdrukken voor digitale drukkerijen superbelangrijk…

Global’s druksoftware is gebaseerd op een uitstekende “basisplatformsoftware”. Nadien werd de toepassingen heel traag uitgebreid. Een van limiterende factoren was de bankrekening. Door de geringe cashgeneratie van het bedrijf was men verplicht elke cent 10-maal om te keren vooraleer deze uit te geven. Enkele jaren geleden sloot men een monstercontract (in term van Global Graphics) waardoor er ruimte ontstond om de doelmarkten uit te breiden. Zo kocht men het Duitse URW++, een sterk winstgevende ontwikkelaar en distributeur van lettertypes.

Maar dat is niet alles. Een van Global’s kernmarkten (digitale inkjetdruktoestellen) is aan een razendsnel groeitraject bezig. Zo was de 4-jaarlijkse drukkerbeurs Drupa (gehouden eind mei) voor vele producenten van inkjetdruktoestellen (bv. HP) een eclatant succes. Dat succes moet vanaf het 4de kwartaal zichtbaar worden in de cijfers Global Graphics. We verwachten ons dan ook een stevige winstgroei en dat terwijl het derde kwartaal (omzet +37,2%, aangepaste operationele winst +920%) al om de vingers van af te likken was.

Als belegger betaalt u voor Global Graphics momenteel 7,7 de courante bedrijfskasstroom over de laatste 12 maanden wat niet echt veel is voor een winstgevende nichetechnologiespeler die middenin een groeitraject zit. Ons koersdoel ligt op 4 euro maar dat kan, mits de groei versnelt, makkelijk richting 5 of 6 euro. Bovendien loert het niet beursgenoteerde Hybrid Software richting Global Global waardoor bij een fusie de som der delen veel groter kan worden dan de waarde van de afzonderlijke delen. Nadeel: Global is en blijft een small-cap. De liquiditeit is dan ook beperkt.

Follow Us

Twitter icon
Facebook icon

Copyright 2015 - 2016 - Disclaimer - Over ons - PrivacyContact

Back to Top